מהו מטבח ישראלי

מטבח ישראלי

המאפיין המרכזי של המטבח הישראלי הוא העובדה שהמטבח הוא המרכז של הבית. בעבר וכן בארצות אחרות המטבח היה חדר צדדי שמבשלים בו. בארצות הברית למשל האוכל בחוץ הרבה יותר נפוץ מאכילה בבית. היום המטבח הישראלי מהווה את מקום המפגש של כל בני המשפחה והחדר אליו מכניסים את האורחים. במאמר הבא המומחים של גביר מטבחים יסבירו את התהליך שעבר על המטבח הישראלי משנות ה 50 ועד למצב היום.

השינוי העיקרי שעבר על המטבח הישראלי

בשנים עברו לא היה מטבח בישראל ללא כירה ניידת, סיפולוקוס וארגז לחם. המטבחים אז היו  קטנים מאוד ועוצבו בצורה פרקטית ופונקציונלית. ניתן לראות בבתים עתיקים מטבח שכולו נכנס לתוך חלל של 2 מטר רבוע! במהלך השנים עיצוב המטבח השתנה והתפתח. מחדר צדדי וחשוך בשולי הבית הפך המטבח למרכז. לחדר מואר, גדול ומעוצב היטב. התפיסה שמטבח הוא חדר צדדי שמסתירים מאורחים השתנתה ב-180 מעלות.

בתחילה המטבח החל לכלול בתוכו גם פינת אוכל. עד שלאט לאט החלל נהיה גדול יותר, הקירות כבר לא קיימים והמטבח הישראלי הפך להיות החדר המרכזי של הבית. החדר שבו נפגשים לשיחה, מרימים טלפונים, ומכינים שיעורי בית ועבודות.

עיצוב מטבח ישראלי

כיום המטבח הישראלי הרבה פעמים עם אי באמצעו. האי הזה משלב מקומות ישיבה, מקום אחסון מתחת לדלפק, משטחי עבודה נוספים ולפעמים גם כירה וגז. המטבח הישראלי מכיל פתרונות אחסון שונים שהופכים את המטבח לנוח, זמין ופרקטי.
במהלך השנים אפשר להבחין בעיצוב המטבח במגמה שחותרת לקו החלק. משום כך הומצאו פתרונות שונים להסתיר את מוצרי החשמל כמו תנור בילד אין, ארון למיקרוגל ועוד.

הצבעים במטבח הישראלי

הצבעים של המטבח גם הם עברו שינוי במהלך השנים. בשנות ה 50 אי אפשר להגיד שהיה צבע למטבח הארונות היו צבועים בצבע שמן פשוט. בשנות ה-70 כאשר המטבחים החלו להיות חדר קצת יותר משמעותי בבתים הישראלים הצבעים ששלטו היו כתום זועק וירוק אבוקדו. בשנות ה-80 ועד שנות ה-90 הטרנד האופנתי היה צבע עץ. ומשנות ה-90 עד היום הצבע המועדף במטבח מודרני הוא לבן נקי וחלק.

בשנים האחרונות יש מגמה חדשה של מטבח בצבעים צבעוניים כהים כמו צהוב, אדום כחול- בדרך כלל בעיצוב כפרי.  וכן של הצבע השחור השולט במטבחים בעיצוב מודרני.

לסיכום

המטבח הישראלי עבר שינוי משנות ה 50 ומחדר צדדי וזניח הפך המטבח הישראלי למרכז הבית. השינויים הללו לא דילגו גם על המראה העיצובי של המטבח. כיום חשוב להשקיע בעיצוב המטבח כי הוא זה שנותן את האמירה של הבית.